'Mooie dingen aan het doen'
Geplaatst op 14 maart 2025

Het was de eerste keer dat het Tuinbouw Footprint Event plaatsvond, maar Greenhouse Sustainability liet voorafgaand al weten er een jaarlijks evenement van te willen maken. Dat er daadwerkelijk behoefte is aan een dergelijke bijeenkomst, bleek wel uit de hoge opkomst. 250 deelnemers lieten zich gedurende de middag bijpraten over de laatste ontwikkelingen op gebied van footprinting. Daarmee lijkt de aandacht voor dit onderwerp groter dan ooit.
Henri Potze, directeur van Greenhouse Sustainability, stipte het nog maar eens aan: “Toen wij tien jaar geleden begonnen was er nog niet heel veel interesse voor het berekenen van de footprint, op enkele early adapters na. Het kantelpunt was twee tot drie jaar geleden, toen de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) op de agenda kwam. Sindsdien gaat het hard.” Potze ging kort in op de actualiteit, waarbij de Verenigde Staten een stap terug lijken te doen op gebied van klimaat en verduurzaming. “Natuurlijk volgt iedereen die ontwikkelingen, maar gelukkig gaat alles in Europa gewoon door. Laten we daarom de positieve dingen benadrukken, want we zijn hier echt mooie dingen aan het doen met elkaar.”
Geen verplichting maar kans
Die mooie dingen vinden onder andere plaats bij Colours of Nature, Houwenplant en Porta Nova. De drie sierteeltbedrijven deelden hun ervaringen tijdens het Tuinbouw Footprint Event. Zo sprak Mark Zwinkels van Colours of Nature de ambitie uit dat alle gerbera’s binnen dit collectief over vijf jaar met aardwarmte worden geteeld. Volgens hem moet footprinting bovendien niet als een verplichting worden ervaren, maar als een kans. “Laten we de stap maken van moeten naar willen.” Porta Nova brengt dat al in praktijk. De rozenkwekerij besloot na footprintberekeningen over te stappen op windenergie. “We hadden wel verwacht dat overschakelen naar windenergie voor een verlaging op het gebied van klimaatverandering zou zorgen, maar wat we niet hadden zien aankomen, was dat dit een verlaging van 95 procent zou worden en dat een vergelijkbaar effect ook bij andere impactcategorieën te zien zou zijn”, zei Marloes Rodewijk. Het bedrijf ontwikkelde daarop de FUTURA, een duurzame roos die volledig met windenergie wordt geteeld en die samen met de handel en bloemist in de markt wordt gezet.
Samen, ook dat was een terugkerend woord tijdens het event. Houwenplant was een van de ‘early adapters’ en ging jaren geleden al aan de slag met footprinting. Op de vraag waar je als bedrijf moet beginnen, was Marco van der Goes duidelijk: “Nou, gewoon doen!” Tegelijkertijd deed hij ook een oproep aan de gehele sector. “Wij willen investeren in verdere verlaging van onze footprint, maar dat kunnen we niet alleen. We moeten dit met de hele keten oppakken.” Floor Schamp van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) is het daarmee eens. Europese wet- en regelgeving rond duurzaamheid hebben de komende jaren een grote impact op de bedrijfsvoering in de sierteelt, gaf zij aan. “Afhankelijk van wat jouw klant belangrijk vindt, zal hij meer data over het product verlangen en kan bepaalde footprintdata, zoals inzicht in CO2-emmisie, zelfs een leveringsvoorwaarde worden. Maar inzicht in de eigen footprint biedt ook kansen. Het is een sturingsmechanisme om zelf aan de gang te gaan met verduurzaming door bijvoorbeeld de grootste hotspots binnen je bedrijf aan te pakken. En dat kan weer kostenefficiëntie opleveren. Daarnaast biedt inzicht kansen om je te onderscheiden.”
Uitdagend proces
Ook in de agf-sector staan de ontwikkelingen niet stil. Om bewustzijn te creëren en concrete stappen te ondernemen om de impact op het milieu te verminderen, startte Oxin Growers begin vorig jaar een pilot Milieu Footprint in samenwerking met GreenlinQdata en Greenhouse Sustainability. “In eerste instantie met een klein aantal telers, daarna met een grotere groep en de ambitie is nu om voor het eind van dit jaar alle telers aangesloten te hebben”, vertelde Sandra van der Veer. Met 135 glasgroentetelers, 60 fruittelers en 35 vollegrondstelers, is dat een flinke klus. “Eind 2027 willen we een werkbare tool beschikbaar hebben. Een uitdagend proces, dat mag duidelijk zijn, maar dat gaat ons zeker lukken.”
Hoe die tools worden ontwikkeld en wat er al beschikbaar is binnen de keten, zette Rick van der Linden van Greenhouse Sustainability uiteen. Daarbij is het streven om voor iedereen een passende footprinttool te ontwikkelen, gaf hij aan. Binnen de tuinbouw, maar ook daarbuiten. Keynote spreker Niels van den Beucken, directeur bij Arte Groep, gaf een uniek kijkje over de schutting. Het bedrijf levert werkbladen en materialen voor keukens en doet dat met aandacht voor het milieu en het welzijn van alle mensen die bij de productie betrokken zijn. Van den Beucken liet weten dat de aandacht voor verduurzaming ook zorgt voor een sterke verbinding met de medewerkers van het bedrijf. “Door hen te betrekken, wordt het ook hun passie en zijn ze trots op het bedrijf. Daarmee zorgen we ervoor dat duurzaamheid is verankerd in ons DNA.”
Zoals gezegd is de ambitie om een jaarlijks footprintevent voor de tuinbouwsector neer te zetten. “Wij hebben, mede vanwege ons 10-jarige jubileum, de aftrap gegeven. Volgend jaar in april willen we de tweede editie organiseren. Maar dit hoeft niet ons feestje te blijven. Laten we vooral met elkaar in gesprek gaan, zodat we het Tuinbouw Footprint Event de komende jaren samen verder vormgeven tot een blijvend waardevol event voor de hele keten”, aldus Henri Potze.
Meer nieuws