Duitse consumenten kopen flink meer agf
Geplaatst op 19 februari 2021
De toename in consumentenaankopen van groenten en fruit door Duitse huishoudens hangt waarschijnlijk samen met de sluiting van restaurants en bedrijfskantines. Voorafgaand aan de coronapandemie vond ruim 20% van de Duitse groenteconsumptie buitenshuis plaats. Duitse consumenten zijn meer zelf gaan koken.
Tomaat is de meest gekochte groente in Duitsland. Het gekochte volume was in 2020 ruim 10% hoger dan in 2019. Inmiddels bestaat 45% van de gekochte tomaten uit kleine tomaten, zoals cherry-, snack- en cocktailtomaten. In geldwaarde uitgedrukt gaat het om 62%. De aankopen van komkommer en paprika namen respectievelijk met 14% en 12% toe.
De Duitse huishoudelijke aankopen van vers fruit namen in 2020 met 4% toe. De gemiddelde prijs van een kilo fruit was 12% hoger dan in 2019. Binnen fruit winnen avocado, mango en blauwe bes aan populariteit. Appel is echter in Duitsland de meest gekochte fruitsoort. Daarna volegen banaan en sinaasappel. Ongeveer 10% van de fruitconsumptie vond in het pre-corona tijdperk buitenshuis plaats.
Duitsland is voor groenten en fruit uit Nederland met een aandeel van 37% veruit het belangrijkste afzetland. Het gaat hierbij om een combinatie van product van Nederlandse bodem en geďmporteerd product dat weer wordt doorverkocht aan Duitse klanten. In 2020 steeg de verkoopomzet van verse groenten en fruit aan Duitsland met 9% naar 4,8 miljard euro. Vooral de verkoop van paprika, komkommer, avocado, appel en peer nam toe.
(Foto: REWE)
Meer nieuws