250 schademeldingen; extra tips Interpolis
Geplaatst op 09 februari 2021
De schadegevallen die binnen zijn gekomen variëren in omvang, maar in veel gevallen gaat het om glasbreuk door het gewicht van de sneeuw. Bart Stengs van Interpolis verwacht dat op een later moment ook nog kleinere schades worden gemeld. "Je ziet vaak dat de grote schades het snelst worden gemeld. Maar op een later moment zullen ook kleinere schade volgen en als de sneeuw weer gaat smelten, zal dat ook leiden tot schades door wateroverlast."
Daarnaast geeft Stengs aan dat gewassen niet bestand zijn tegen dit soort temperaturen, dus zal het afwachten zijn wat het effect hiervan wordt. Interpolis inventariseert de schadegevallen en zal in de meeste gevallen ook de schade vergoeden aan ondernemers. "Maar naast het vergoeden van schades richten wij ons ook nadrukkelijk op preventie", geeft Stengs aan. "Onderhoud is daarbij erg belangrijk. En we leren ook weer van deze situatie, zodat we daar de volgende keer ons voordeel mee kunnen doen als sector."
Kas moeilijk op warmte
Stengs geeft aan dat de verzekeraar vooraf ook adviezen heeft gegeven om zoveel mogelijk schade te voorkomen. Een van die adviezen was het tijdig afstoken van sneeuw op het kasdek. "Dat is voor zover wij kunnen inschatten een goed advies geweest, maar het bleek voor veel bedrijven lastig om de kas op temperatuur te krijgen. Het is daarom goed om als sector te kijken welke capaciteit we nodig hebben. Ook dat iets waarop geanticipeerd kan worden richting de toekomst." Ondernemers waarvan de luchtramen of de schermdoeken zijn vastgevroren, wordt geadviseerd om de klimaatcomputer aan te passen, zodat deze pas bij 3 of 4 graden boven nul weer in beweging komen. "Anders worden ze kapot getrokken", aldus Stengs. "En zorg ervoor dat de pompen blijven draaien om bevriezing van de leidingen te voorkomen."
Mensen die vragen hebben, kunnen daarvoor altijd terecht bij Interpolis, sluit Stengs af.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws