Thuiszitters geven Lego boost
Geplaatst op 02 september 2020
De hogere consumentenverkopen vertaalden zich in een 7 procent hogere omzet en een 11 procent hogere winst. Dat is te verklaren doordat winkeliers veel uit de bestaande voorraad putten in plaats van nieuwe Legoproducten in te kopen, mede doordat fabrieken gesloten waren in Mexico en China.
Alle ruim 600 Lego-winkels gingen zelf in deze periode ook op enig moment wel op slot, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door hogere internetverkoop, zegt het bedrijf in een toelichting op de halfjaarcijfers. Het aantal online klanten verdubbelde ten opzichte van dezelfde periode in 2019 tot 100 miljoen.
Fysieke verkoop blijft ook belangrijk, vooral in Azië. Lego wil in de tweede jaarhelft ongeveer 120 nieuwe winkels openen, waarvan 80 in China.
CEO Niels Christiansen zegt in een toelichting dat de verkoopcijfers de lucht in schoten zodra overal op de wereld tot maatregelen werd besloten in verband met de corona-pandemie. Het momentum hield volgens hem aan in de periode daarna, waarin iedereen geleidelijk weer terug naar werk en school ging.
Bron: Nu.nl