'Datagedreven aanpak vermindert inflatie'

'Datagedreven aanpak vermindert inflatie'

Recente cijfers van het CBS laten zien dat we de komende tijd in Nederland nog wel te maken hebben met inflatie van de voedselprijzen. De verwachting is dat die inflatie nog zeker tot na de zomer duurt. De overheid heeft wettelijk gezien maar weinig mogelijkheden om consumentenprijzen te beteugelen. Er is al langer een discussie om bijvoorbeeld de BTW op groente en fruit naar nul te brengen, maar dat is eerder uit gezondheidsoverwegingen. Niet het beperken van de inflatie. Hoe krijgen we de voedselprijzen op andere manieren omlaag? Marcel Koks, food industry strategy leader bij Infor, deelt zijn opinie over dit onderwerp. Infor is marktleider in industrie-specifieke cloudsoftware en ontwikkelt volledige ERP-oplossingen voor essentiële zakelijke applicaties en diensten.

Maak slim gebruik van data
Met intelligent gebruik van data kom je een heel eind. Door vraagpatronen beter te voorspellen, voedselverspilling tegen te gaan en processen te stroomlijnen, stijgen voedselprijzen in elk geval minder hard. Infor werkt al twintig jaar met ERP-systemen in de voedingsindustrie en we kunnen vaststellen dat een deel van de voedselvoorzieningsketen al ontzettend veel heeft bereikt om de productie te innoveren. Helaas tasten veel onafhankelijke handelaren nog steeds in het duister. En dit komt doordat veel van die bedrijven op hun onderbuikgevoelens afgaan bij hun volume- en assortimentsprognoses. En dat kan de prijzen hard raken.  
 
Hoe maak je datagedreven voedselproductie mogelijk?
De eerste stap is om gebruik te maken van alle beschikbare data om volume- en assortimentsprognoses nauwkeuriger te maken en het risico van te grote voorraden te verminderen. Vervolgens zet je de data in om bestelanomalieën in kaart te brengen. Dat wil zeggen dat je veranderingen in klantgedrag analyseert. Als voorbeeld kun je de meest effectieve kortingen in kaart brengen, analyseren welke producten elkaar kannibaliseren of inzien welke producten over tijd dreigen te gaan en weggegooid moeten worden. Je kan daarmee voorkomen dat grondstoffen, productiecapaciteit en distributiemiddelen worden ingezet voor overtollige producten, die vervolgens vernietigd of met grote kortingen verkocht moeten worden. De voedselproductie wordt efficiënter en op een kostenbesparende manier ingezet. Een belangrijk aandachtspunt is om daar niet te stoppen. Het is essentieel om beschikbare informatie binnen de branche te delen. Daardoor breng je politieke en maatschappelijke knelpunten in kaart en kun je maatregelen nemen om ze tegen te gaan. Bovendien ben je in staat om de prijstransparantie te vergroten en help je consumenten beter begrijpen waar kostenstijgingen vandaan komen.
 
Leveranciers en consumenten geconfronteerd met hogere prijzen 
Dit zijn noodzakelijke stappen die de levensmiddelenindustrie moet zetten om aan de behoeften van de klanten te voldoen. En daarnaast op een goede manier hun bedrijven te runnen en de salarissen te kunnen betalen. Want zowel consumenten als producenten worden geconfronteerd met hogere prijzen. Producenten vooral met stijgende energie- en grondstofprijzen, rentekosten en salarissen. Aan de consumentenkant zijn de uitdagingen vergelijkbaar. De kosten voor energie zijn eind vorig jaar geëxplodeerd en alleen de overheidscompensatie en een zachte winter hebben een echte energiekostenramp voorkomen. Iedereen past zich op deze veranderingen aan. Handelaren door de prijzen te verhogen en consumenten door over te stappen op laaggeprijsde producten, laaggeprijsde ketens of gewoon minder te winkelen.  
 
Wendbaar reageren op nieuwe situaties
De levensmiddelenindustrie heeft een hele reeks uitstekende jaren achter de rug. Veel bedrijven in de branche hebben de neiging om de planning van hun processen te baseren op die succesvolle situatie. Dat is uiterst riskant. In plaats daarvan moeten zij meer aandacht besteden aan het verkrijgen van inzichten uit de grote hoeveelheden data die voorhanden zijn, en zorgen dat ze wendbaar reageren op nieuwe situaties. Daarmee pakken handelaars een groot aantal problemen aan die van invloed zijn op hun winstmarges. Als zij dat slim doen, dan kunnen ze hun handelsprijzen verlagen. Dit levert voor de consumenten dus lagere prijzen op en dus een vermindering van de inflatie. 

Bron:

Deel artikel