'Ons-kent-ons-gevoel transport en agf is leukst'
Geplaatst op 02 november 2022
In het begin hield Martijn zich bezig met Rusland en de Baltische staten, later verlegde hij zijn focus naar Engeland en sinds kort heeft Duitsland zijn volledige aandacht. “Na mijn eerste baan als retourplanner Frankrijk bij M. Mooy in Delft, kwam ik in 1997 terecht bij Minnaar Holland in De Lier (in 2002 overgenomen door The Greenery – red.). Op de afdeling Logistiek regelden we transport en documentatie naar Rusland en de Baltische staten, destijds ‘booming’!”
Engelse hoffelijkheid
De volumes naar Engeland namen in rap tempo toe, daarom werd Martijn opgeleid tot planner UK: “Vanaf 1999 tot eind 2021 werkte ik als planner UK. We maakten 2 transportplanningen op 1 dag: voor de middagboot (onder andere voor de Engelse groothandelsmarkten van Bristol, Manchester en Glasgow) en voor de avondboot (voor daglossingen bij supermarkten als Aldi, Asda, Lidl en Tesco). In een krap tijdsbestek moesten we de ideale planning maken; dat was iedere dag stressen. Hartje zomer tijdens promoties hadden we soms 30 auto’s op een dag. Tesco bestelde in het seizoen bijvoorbeeld wel eens 300 pallets per dag.”
Door de jaren heen namen de volumes naar Engeland enorm af. Brexit gaf in 2021 de nekslag, hierdoor moest Dijco noodgedwongen afscheid nemen van enkele klanten. “We rijden nog steeds naar Engeland, om de connectie en manier van werken qua documentatie en regelgeving te blijven behouden en begrijpen. Engelsen vind ik een beetje maf, maar wel onwijs sympathiek en hoffelijk. Ik ging er altijd 2 keer per jaar heen: voor voetbalwedstrijden.”
Duitse pünktlichkeit
Eind 2021 is Martijn aangeschoven bij zijn collega’s die zich met Duitsland bezig houden: “Die overstap geeft rust, want nu weet ik weer waar ik aan toe ben. Duitsers zijn heel pünktlich en hechten er veel waarde aan correct aangesproken te worden. De ene week ben ik transportplanner op Zuid-Duitsland en verzamel ik orders en maak ik een planning voor groente, fruit én bloemen. De andere week ben ik assistent-planner en ondersteun ik de planners op Noord- en Zuid-Duitsland. Om de 4 a 5 weken werk ik in het weekend. We rouleren de functies om het werk zo afwisselend mogelijk te houden.”
Er samen voor gaan
Niet in de stress raken, positief blijven, én altijd in oplossingen denken. Dat zijn belangrijke eigenschappen om de functie van transportplanner goed te kunnen vervullen. “Plannen omvat niet alleen het maken van een zo efficiënt mogelijke indeling maar betekent ook dat je problemen op moet lossen. Met name voor de Engelse markt. Het was vaak een strijd om alle auto’s op tijd aan boord van de boten te krijgen. Regelmatig misten we met onze trailers de boot (omdat auto’s niet op tijd geladen konden worden), waardoor we waren aangewezen op de Eurotunnel in Calais. We gaan er samen als team gewoon keihard voor. En - no matter what - het wordt gewoon geregeld. Vroeger was ik altijd 24/7 bereikbaar voor de Engelse markt, en werkte ik ieder weekend een dag. Op Duitsland hebben we collega’s die vroege- en avonddiensten draaien, dus geen nachtelijke telefoontjes meer! En méér tijd voor familie, vrienden en de 2 bands waar ik al 25 jaar in speel. Kortom: ik tel mijn zegeningen.”
Meer nieuws