'Footprint biedt routekaart naar duurzamere teelt'
Geplaatst op 06 november 2023
Wat houdt die Horti Footprint precies in?
“We rekenen van onze klanten hun CO2 footprint door, met als doel dit in kaart te brengen als een soort nulmeting. Wij bieden deze berekening gratis aan onze klanten aan en gebruiken daarvoor de Horti Footprint methodiek, die al door de sector was ontwikkeld. We zijn begonnen met de glasgroentebedrijven, daarna volgt de sierteelt, we verwachten tegen de zomer klaar te zijn. In de berekening worden de jaren 2020, ‘21 en ‘22 meegenomen. De tool bevat 16 componenten, waarvan wij nu alleen de CO2-uitstoot doorrekenen. Dat is de belangrijkste parameter om met impact te sturen op duurzaamheid. In de Footprint-tool worden alle activiteiten die CO2-emissies kunnen veroorzaken doorgerekend. De uitkomst is dat je dan de CO2-uitstoot per bedrijf, per locatie, per meter en per eenheid product kunt uitdrukken.”
Wat is het doel?
“De footprint moet inzicht geven in de duurzaamheid van hun productie en bedrijfsvoering, om zo een stuk bewustwording te krijgen over dit thema. Door dit nu in kaart te brengen, krijg je als bedrijf in beeld waar je staat en waar je uitdagingen komende jaren liggen. Het is voorsorteren op de aankomende Europese wetgeving CSRD, de corporate sustainability reporting directive. Die verplicht bedrijven straks om te rapporteren over hun impact op mens en milieu.”
Waarom trekken jullie deze kar, als bank?
“Ten eerste willen wij de tuinbouw een duwtje in de rug geven. Het helpt ondernemers om een routekaart naar een duurzamer en klimaatneutrale teelt te maken. Verder geeft dit ons een helder inzicht in de investeringen waar bedrijven tegenover staan om hun duurzaamheidsdoelen te halen. En de termijn waarop. Zo helpt de Horti Footprint ons om te weten wat we moeten en kunnen financieren. Ook geeft het inzicht in de duurzaamheid per bedrijf. We kunnen ook benchmarken met de informatie over alle klanten en aan klanten laten zien of ze onder of boven het gemiddelde zitten en waar verbeterpotentie zit.”
Hoe is het sentiment onder glastuinders ten opzichte van een jaar geleden?
“De energieprijzen zijn natuurlijk fors gedaald, maar nog altijd hoog. Wij zien dat de sector er nu steviger voor staat dan een jaar geleden. De spanning van toen is eruit. Er is veerkracht getoond en veel bedrijven hebben maatregelen getroffen op energiegebied.”
Voor de toekomst wacht er een beleid met veel hogere energielasten. Hoe kan een teler daarmee dealen?
“Het nieuwe energiebeleid vraagt veel van de sector, al denk ik dat veel ondernemers opgelucht ademhalen na de laatste aanpassing. Hoe telers naar een klimaatneutrale situatie toe moeten is niet eenduidig te beantwoorden. Aardwarmte is belangrijk, maar dat kan niet overal. Wij hebben een inventarisatie gemaakt naar mogelijke duurzame technieken en zijn uitgekomen op een lijst van 65 mogelijke investeringen. De keuze is dus reuze! Maar er is natuurlijk geen standaardoplossing en het kan lastig zijn voor ondernemers om voor de lange termijn de juiste keus te bepalen.”